اولین دستورالعمل دارویی برای درمان چاقی

 16 ژانویه 2015- چاقی تبدیل به یک مشکل عمده ی بهداشتی درسراسر جهان شده است بر اساس آزمون سلامت وتغذیه ی ملی در سال 2012، 33.9درصد از بزرگسالان 19 تا 79 ساله ی آمریکایی دچار اضافه وزن، 13.4درصد از افراد چاق و 6.4درصد از افراد به چاقی مفرط مبتلا هستند .

اولین دستورالعمل بالینی برای دارو درمانی چاقی ابزار جدیدی را بر اساس آخرین استراتژیهای دارو درمانی دراختیار پزشکان قرار داد.

 محققان انجمن چاقی می گویند: دستورالعمل مکملهای TOS/AHA/ACCبرای درمان چاقی شکاف موجود در درمان این بیماری را پر کرده است.

 این گزارش  بر اساس استفاده از 4 داروی  ضد چاقی جدید  که سازمان غذا و داروی  آمریکا درطی 2 سال گذشته استفاده از آنها  را تایید  نموده است، تدوین گردید.

این چهار دارو عبارتند از : lorcaserinیا Belviq،  phentermine/topiramateیا Qsymia، داروی bupropion/naltrexoneیا Contraveو داروی liraglutideیا Saxenda.

این دستورالعمل با نام " دستورالعمل کنترل دارویی چاقی" که یک راهنمای بالینی از طرف جامعه ی غدد است بصورت آنلاین در دسترس است و در شماره ی فوریه ی مجله ی Journal of Clinical Endocrinology and Metabolismیا (JCEM)که یکی از انتشارات جامعه ی غدد است، منتشر خواهد شد.. این دستورالعمل ازطرف جامعه ی چاقی و جامعه ی غدد درون ریز اروپا پشتیبانی می شود.

دستورالعمل قبلی توسط TOS، انجمن قلب آمریکا و کالج آمریکایی قلب تدوین ودر مجله ی Obesityدر نوامبر 2013 منتشر شده بود.

در دستورالعمل سال 2013 به پزشکان برای شناسایی بیمارانی که ممکن است از دارو درمانی منتفع شوند، کمک شده بود، در دستورالعمل جدید بهترین داروهای  ضد چاقی به پزشکان معرفی شده است.

دکتر Ryanاز دانشگاه ایالتی  لوئیزیانا  می گوید: ترکیب هر دو این  دستورالعملها شکاف موجود در درمان چاقی را از بین برده است. اضافه وزن و چاقی خطر بروز بیش از 30 بیماری نظیر دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی  را افزایش می دهد.

به عنوان اولین دستورالعمل درمان دارویی چاقی، منابع  جدید نسبت به دستورالعملی که درسال 2013 برای مدیریت اضافه وزن  و چاقی در بالغین تدوین شده بود،  بسط یافته است.

دکتر Ryanمی گوید: این دستورالعمل یک نقشه ی راه برای استفاده  از داروهای ضد چاقی در اختیار پزشکان قرار داده است این داروها برای افراد چاقی که از طریق تغییر رژیم غذایی و ورزش به تنهایی موفق به کاهش وزن خود نشده اند، مناسب است.

دراین دستورالعمل جدید داروها و دوز آنها را بر اساس بیماریهای مرتبط با چاقی نظیر دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی برای پزشکان مشخص کرده است. علاوه بر این  توصیه های اختصاصی برای تغییر داروهایی که موجب افزایش وزن بیماران میگردد، آورده شده است. در این دستورالعمل الگوی درمان  تغییر کرده و اولویت  درمان را به چاقی داده است.

دکتر Apovianاز دانشکده ی پزشکی بوستون می گوید: تغییرات شیوه ی زندگی همواره باید بخش اصلی استراتژی کاهش وزن باشد.

 او می افزاید: این داروها به خودی خود موجب لاغری نمی شوند اما  به افراد برای داشتن رژیم  غذایی سالم از طریق کاهش اشتها کمک می کنند. افزودن دارو به برنامه ی تغییر شیوه ی زندگی  بهترین  نتیجه را در کاهش وزن بهمراه دارد.

در دستورالعمل اخیر توصیه شده است رژیم غذایی، ورزش و تغییرات رفتاری باید بخشی از تمام  روشهای مدیریت چاقی باشند. سایر ابزارها مانند داروهای کاهنده ی وزن و جراحی کاهش وزن می تواند با تغییرات رفتار به منظور کاهش مصرف غذا و افزایش فعالیت  فیزیکی  استفاده  شوند. بیمارانی که در کاهش وزن و حفظ وزن هدف خود موفق نبوده اند نامزدهای مناسبی برای تجویز داروهستند، البته چنانچه مشخصات دارویی که بروی چسب دارو درج شده است  برای وضعیت  آنها مناسب باشد.

 سایر توصیه های موجود در دستورالعمل جدید عبارتند از:

·        چنانچه بیمار به داروهای کاهش وزن بخوبی جواب دهند و 5 درصد یا بیشتر از وزن بدن بیمار درطی 3 ماه  پس ازمصرف دارو کاسته شود، درمان دارویی باید ادامه یابد. چنانچه داروها موثر نبوده یا دارای عوارض جانبی باشند تجویز دارو باید متوقف شود و داروهای دیگر جایگزین آن شود یا روش  دیگری اتخاذ گردد.

·         از آنجائیکه  برخی از داروهای دیابت  سبب افزایش وزن می شوند در خط اول و دوم درمان  افراد دیابتی چاق یا دارای اضافه وزن باید به ترتیب داروهایی داده شود که به کاهش وزن آنها کمک کرده یا تأثیری بر وزن  آنها نداشته باشد و پزشکان باید درباره ی تأثیرات بالقوه ی داروها  بر وزن  اطلاعات کافی را در اختیار بیمار قرار دهند.

·        داروهای خاصی نظیر بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین و مسدود کننده های  کانال کلسیمی، باید  درخط اول درمان برای بیماران چاق مبتلا به دیابت که به فشار خون بالا مبتلا هستند، قرار گیرند. این نحوه ی درمان برای کاهش فشار خون افراد چاق مبتلا به دیابت موثر است و دارای تأثیرات کمتری بر افزایش وزن نسبت به  داروهای دیگر و مسدود کننده های بتا آدرنرژیک  می باشند.

·        هنگامیکه بیمار نیاز به داروهایی دارد که بر وزن او تأثیر می گذارند مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای آنتی سایکوتیک و داروهایی که برای درمان صرع تجویز می شوند، پزشک باید به طور کامل و جامع تأثیرات این داروها را بر وزن  بیمار برآورد کرده و بیمار را در فرآیند تصمیم گیری برای استفاده از این داروها  شریک  کند.

·         برای بیمارانی که  فشارخون  کنترل نشده و بالا دارند یا دارای سابقه ی بیماری قلبی هستند  نبایدداروهای phentermineودی اتیل پروپیون تجویز گردد.

دکتر Ryanمی گوید: ما به پزشکان مراقبتهای اولیه تا متخصصان جراحی چاقی بررسی هر دو دستورالعمل را برای انجام اقدامات بالینی لازم برای بیماران چاق توصیه می کنیم .

 منابع:

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2015; jc.2014-3415 DOI: 10.1210/jc.2014-3415

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150116134535.htm